9اردیبهشت روز شوراها گرامی باد
 
 


مسجد خیابان رودکی تهران (سلسبیل)

9اردیبهشت روز شوراها گرامی باد

... و شاورهم فى الامر فإذا عزمت فتوکل على الله ... ؛
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


... اى پيامبر! در کارها با ايشان مشورت نما، وليکن آنچه خود تصميم گرفتى با توکل به خد انجام ده .... آل عمران، آيه 159
در تقويم رسمى کشور ما (ايران) روز نهم ارديبهشت به عنوان روز شوراها ياد شده است. شورا يک اصل عقلى است که آموزه هاى دين اسلام در کتاب و سنت نيز بر آن صحه گذاشته است. انقلاب اسلامى ايران نيز که بر مبناى آموزه هاى اسلامى در چارچوب هدف سلبى خود با استبداد و خودرايى فرمانروايان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومى مردم در تعيين سرنوشتشان را به عنوان يک هدف ايجابى برگزيد. اصل ارزشمند شورا را مورد توجه جدى قرار داد و قانون اساسى هنگامى که در بيان اصول کلى حاکم بر نظام جمهورى اسلامى در اصل ششم شيوه اداره امور کشور را بر آراء عمومى مبتنى کرد و روش آن را انتخابات قرارداد، به موازات اشاره به انتخاب رئيس جمهورى و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، از انتخاب اعضاى شوراهاى اسلامى نيز به عنوان ابزارى براى تحقق حاکميت مردم و تجلى اراده عمومى ياد کرده است.
به علاوه اين قانون در اصل هفتم نيز شوراها را از ارکان تصميم گيرى و اداره امور کشور ذکر کرده است. طبيعى است وقتى قانون اساسى جمهورى اسلامى در اصول کلى خود شورا را به عنوان ابزار تجلى اراده مردم و نهاد سياسى تصميم گيرنده مورد پذيرش قرار داده در اصول بعدى بيشتر به آن توجه کند بر همين اساس فصل هفتم اين قانون به شوراها اختصاص يافته است. در اين فصل طى اصول يکصدم تا يکصد و ششم وظايف، چگونگى انتخاب و ساير مسائل مربوط به شوراها مشخص شده است.
نهاد شورا با آن درجه از اهميت عقلى و اسلامى و اين ميزان از تأکيد قانون اساسى بر نقش و ضرورت آن در اداره امور جامعه به دلايل مختلف در 20 سال اول پس از پيروزى انقلاب چندان مورد توجه قرار نداشت به طورى که اولين انتخابات رسمى شوراها در چارچوب اجراى قانون اساسى روز هفتم اسفند 1377 يعنى 20 سال بعد از پيروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سياسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضاى اصلى و على البدل از سوى مردم برگزيده شدند و بالاخره در روز نهم ارديبهشت 1378 شوراهاى شهر و روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئوليت خويش را براى تحقق بخشى از حاکميت مردم که عملى شدن آن در گرو فعاليت اين نهاد است آغاز کردند.

تبلیغات مسجد حجت ابن الحسن(عج)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
:: برچسب‌ها: 9اردیبهشت روز شوراها گرامی باد , روز شورا ها, مسجد حجت ابن الحسن , حمید داودی راد,
نویسنده : حمید داودی راد
تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1392